Perancangan Allah Lagi Maha Hebat

on Friday, April 13, 2012

 'If you fail to plan, you plan to fail'

Pepatah Enggeris di atas rasanya dah banyak kali kita semua baca atau dengar termasuk diri aku sendiri. Selalunya pepatah begini banyak ditampal di dinding-dinding sekolah samada di sekolah rendah atau sekolah menengah. Tapi kebiasaannya kebanyakkan orang termasuk diri aku sendiri, macam ambil endah tak endah bila baca pepatah ini. 

Bila dah meningkat usia pra matang ini, baru terasa yang pepatah tersebut betul. Aku rasa aku dah membazir banyak masa terhadap benda-benda yang tak memberi faedah dan tak menjurus ke arah yang aku kehendaki. Selama ini aku hanya setkan dalam kepala apa yang aku nak dan seterusnya follow the flow. Kalau jadi, jadilah. Kalau tak jadi, set lain. Tapi sebenarnya cara begini membuatkan diri aku jadi tak tentu arah. Semua benda nak buat dalam satu masa. Fokus tak ada. Nasib baik aku ada isteri yang banyak menegur bila aku 'hilang arah'. Bebelan dia yang banyak membuatkan aku fikir dua tiga kali bila nak membuat sesuatu perkara yang melibatkan komitmen tenaga dan juga kewangan yang tinggi. 

Ya, aku seorang opportunist. Pantang lihat benda yang 'aku rasa' memberi keuntungan, mesti aku nak terkam tanpa berfikir panjang. Alhamdulilah bila dah berumah tangga dan mempunyai penasihat peribadi ini, perkara-perkara sebegitu dah berkurangan. Aku dah banyak melibatkan isteri aku dalam setiap perkara yang aku lakukan. Aku terangkan apa yang aku nak lakukan. Cerita kebaikkan, keburukan dan risiko perkara tersebut. Syukur dia memahami dan menyokong aku sepenuhnya. 

Insha Allah, dengan izin-Nya aku harap segala apa yang aku rancang bersama dengan isteri aku akan tercapai. Tapi sebaik mana pun perancangan kita, perancangan Allah lagi Maha Hebat. Mungkin ada perkara yang kita rasa baik untuk kita tapi pada pandangan Allah perkara tersebut tidak baik. Begitu juga dengan sebaliknya. Jadi apa yang kita perlu lakukan hanyalah berusaha ke arah perancangan kita dengan sebaik mungkin dan seterusnya berserah kepada Allah SWT. 


Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© Antara Keyboard Dan Tetikus | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO